Wednesday, August 10, 2011

 Wirid Allahumma Antassalam


Amalan wirid selepas solat telah menjadi rutin yang seakan wajib di negara kita lebih-lebih lagi selepas solat berjamaah. Imam dan makmum membacanya secara beramai-ramai dengan suara yang kuat.


Antara wirid yang masyhur dalam kalangan masyarakat kita ialah yang berbunyi:


اللهم أنت السلام ومنك السلام وإليك يعود السلام فحينا ربنا بالسلام وأدخلنا الجنة دار السلام تباركت ربنا وتعاليت يا ذا الجلال والإكرام


Ramai dikalangan kita yang mengamalkan zikir tersebut tanpa menyelidik adakah ianya bertepatan dengan amalan Rasulullah SAW atau sebaliknya termasuklah yang bergelar ustaz.


Saya tidak nafikan lafaz begini memang ada di dalam buku-buku panduan mengerjakan solat tetapi adakah pengarang buku-buku ini menyebut dalil atau rujukan muktabar yang boleh dijadikan pegangan.


Kita semua bersetuju bahawa amalan Nabi SAW adalah ikutan kita. Tak kiralah samada wahabi ke salafi ke khalafi ke semua sekali mahu menjadikan nabi sebagai ikutan.


Saya telah merujuk kepada hadis-hadis nabi tentang wirid di atas namun saya gagal mencarinya samada sahih mahupun dhaif. Kalau ada orang yang menemuinya harap berkongsi dengan saya.


Apa yang saya tahu menerusi hadis Nabi SAW selepas solat berwirid dengan lafaz sebagaimana yang di riwayatkan oleh Aisyah:
عن عائشة؛ قالت:
- كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا سلم لم يقعد إلا مقدار ما يقول: اللهم أنت السلام ومنك السلام. تباركت يا ذا الجلال والإكرام
Inilah lafaz wirid baginda nabi SAW selepas solat.Lafaznya tidak panjang seperti yang dibaca oleh kebanyakan masyarakat kita. Saya tidak tahu dari mana datangnya lafaz panjang sedemikian, cuma ada riwayat mengatakan bahawa bacaan itu adalah gabungan bacaan ketika melihat ka'bah.


عن مكحول قال كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا دخل مكة فرأى البيت رفع يديه وكبر وقال اللهم أنت السلام ومنك السلام فحينا ربنا بالسلام اللهم زد هذا البيت تشريفا وتعظيما ومهابة وزد من حجه أو اعتمره تكريما وتشريفا وتعظيما وبرا
Apabila kita sudah menjumpai hadis-hadis yang memandu kita di dalam mengerjakan sesuatu amalan maka kenapa kita masih lagi dengan amalan lama kita yang tak ada sandarannya? Mudah-mudahan amalan kita bertepatan seperti amalan nabi.


Kepada para hujjaj yang akan mengerjakan ibadat haji selamat mengerjakan ibadat haji dan jangan lupa bacaan ketika melihat ka'bah:


اللهم أنت السلام ومنك السلام فحينا ربنا بالسلام... إلخ

والله أعلم


http://anaktokimam.blogspot.com/2009/11/wirid-allahumma-antassalam-selepas.html

No comments:

Post a Comment